Over het algemeen worden de maatregelen door de Texelaars en toeristen goed nageleefd, maar het is ook goed merkbaar dat mensen wat makkelijker beginnen te worden aldus Gemeente Texel.
De extra aankomsten van toeristen is waarschijnlijk te verklaren doordat veel toeristen hun vakantie op Texel direct hebben gepland na de ingang van de corona versoepelingen op 1 juli.
De (waren)markt in Den Burg is uitgebreid en in De Koog komt een extra fietsenstalling op het groen stuk tegen over de Lidl.
Vrijdag maakte de Gemeente Texel daarom een nieuwe campagne bekend. De gemeente werkt samen met de VVV, het Texels Ondernemers Platform en TESO aan de campagne: ‘Welkom op Texel, veilig en gezellig’.
Het doel hier van is toeristen verwelkomen op het eiland maar hun tegelijkertijd ook wijzen op hun verantwoordelijkheden om zich aan de corona maatregelen te houden tijdens hun vakantie.
De campagne bestaat uit vijf video’s van onder andere Burgermeester Michiel Uitdehaag en Texelse ondernemers en werknemers. Ook vertellen een aantal toeristen over de ervaringen met de corona maatregelen en veiligheid op Texel.
De filmpjes zijn in het Duits ondertiteld en worden getoond op social media en in de bioscoop op Texel.
De filmpjes zijn onderdeel van een serie communicatiemiddelen om mensen te blijven wijzen op het belang van de 1,5 meter afstand en de overige coronamaatregelen om een eventuele terugval of lockdown te voorkomen, aldus Gemeente Texel.
Dat de drukte toeneemt is zichtbaar op de foto's zoals vandaag genomen op Vliegveld Airport Texel aan de Postweg De Cocksdop.
Deze wordt weer massaal bezocht door toeristen. Ook wordt er weer erg veel parachute gesprongen door o.a. toeristen en zijn er weer volop rondvluchten.