TEXEL - De invoering van de nieuwe dienstregeling van de Texelhopper op Texel brengt problemen met zich mee. Reizigers moeten vaak lang wachten op een busje. De ergernissen zijn groot. "Ik ben er echt helemaal klaar mee", zegt iemand.
De Texelhopper is een aanvulling op het reguliere openbaar vervoer. Sinds zondag geldt de nieuwe dienstregeling. De busjes moeten nu ieder half uur rijden, in plaats van ieder uur.
Wie een Texelhopper bestelt, zou een half uur later een busje voor de deur moeten hebben. Maar omdat de vervoerder een marge rekent van een extra half uur, moeten reizigers uitgaan van een uur wachttijd. Vaak lukt het zelfs niet om er binnen een uur te zijn, merken gebruikers.
Larissa Klaassen uit Den Burg heeft er slechte ervaringen mee. "Vorige week heb ik super lang op een bus staan wachten. Het in- en uitchecken werkte niet goed, de buschauffeur was helemaal overspannen en hij racete over de weg. Het was verschrikkelijk. Toen ik eenmaal thuis was, was ik er ook helemaal klaar mee. De paralympische sportster is afhankelijk van het busje. "Voorheen was het allemaal zo goed. Ik snap niet dat ze het hebben veranderd."
Klagende reizigers
De bushalte bij de haven op Texel is een van de drukste opstappunten. Vanmiddag stonden de reizigers ook te wachten. "Een lekker begin van de vakantie is dit", zei een mevrouw die net met de boot was aangekomen en al een uur aan het wachten was. "Ik had vorige week al alles in orde gemaakt en besteld, maar nu hebben ze alles gecanceld. Ik sta al even in de wacht bij de centrale."
Sommige reizigers vinden het vervelend dat boekingen gekoppeld zijn aan personen. Je kunt alleen reizen met het busje dat je geboekt hebt. Een ander busje pakken, kan niet. Ook niet als niemand anders er gebruik van maakt. Daarnaast werken de OV-chipkaart systemen niet naar behoren.
Connexxion, dat over de dienstregeling gaat, heeft nog niet gereageerd.